Inleiding Burma/Myamar - Reisverslag uit Nyaungshwe, Myanmar van Cris Filius - WaarBenJij.nu Inleiding Burma/Myamar - Reisverslag uit Nyaungshwe, Myanmar van Cris Filius - WaarBenJij.nu

Inleiding Burma/Myamar

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Cris

03 September 2009 | Myanmar, Nyaungshwe

Birma is de vergeten konigingin van Azie,een uniek, fascinerend en wonderlijk mooi land.
Het land is ongeveer 19 keer groter dan Nederland.De noord-zuid afstand is hemelsbreed meer dan 1500 kilometer.Het landschap bestaat onderandere uit,ruige bergen, tropisch regenwoud,lange witte stranden en koraaleilanden.
Birma is verdeeld in zeven deelstaten en zeven divisies.In de divisies zijn de de etnische Birmezen in de meerderheid, de Birmanen of myamars.In 1989 werden veel geografische namen veranderd.Birma werd Myamar,Rangoon werd Yangon en Pagan werg Bagan.De uode namen dateren veelal uit de Britse tijden de nieuwe namen sluiten beter aan bij de Birmese taal.Dit is ook een tonale taal; de betekenis van een woord verandert met de toonhoogte waarmee het wordt uitgesprokenIn contacten met buitenlanders wordt gelukkig Engels gesproken!Het Birmese schrift is opgebouwd uit elegante, circelvormige figuren die in mijn ogen allemaal op elkaar lijken.

Ook zien we orchideensoorten zo indrukwekkend, wel twee meterhoog en de bloemen die eraan groeien zoveel en zo mooi.de diversiteit van vlinders is ook enorm, ik geniet er erg van.Er is een vlindersoort zwart van kleur,een dik fluweelachtig lijfje en vleugels alsof ze van een vogel zijn.
En ook hier veel waterbuffels.die worden voor allerlei doelen gebruikt,onder andere om op het land te werken.Dit kwamen we veel tegen tijdens onze boottochten over de rivier Inly.
Ook hebben we genoten van de enorme hoeveelheid en diversiteit aan rijstvelden.Droge en natte rijstbouw komen beide voor.Bergbewoners beoefenen vooralde droge rijstbouw volgensde zwerfbouwmethode.hierbij wordt steeds een stuk platgebrand een aantal jaren bebouwd en weer verlaten.
Bij de natte rijstbouw moet het bed onder water staan.In een korte tijd is het land bezaaid met ffluoriserend-groene rijstplantjes een prachtig gezicht.Zie de togevoegde foto's

• 08 September 2009 - 17:37

Doke:

Dank je voor de heldere uitleg over Myamar.
    Ook het beschrijven van de natuur verklaard wat ik zie op de foto's. Het eten ziet er ook fantastisch uit. Smaakt vast heerlijk. Nog geen last gehad van de ingewanden? Hopenlijk gaat dat goed. groet Doke